- توافق دولت سیزدهم با کشورهای همسایه خزری، صادرات محصولات کشاورزی را افزایش داد
- هدفگذاری تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری ایران و تاجیکستان
- شاخص بهرهوری عوامل تولید در دولت سیزدهم افزایش یافت
- اپراتورهای تلفن همراه ملزم به ارائه بستههای اینترنتی متنوع شدند
- واحد بخار نیروگاه «رودشور» وارد مدار میشود
- رشد مطلوب صادرات ایران به آفریقا
- دولت بنا ندارد بار مالیاتی جدیدی بر مردم تحمیل کند
- احتمال افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق به ۱۲.۵میلیون تومان
- صادرات ایران به عراق ۳۰ درصد رشد کرد
- همکاری ایران و عراق در زمینه تجارت الکترونیک/ راهاندازی منطقه آزاد مشترک اقتصاد دیجیتال
- امضای یادداشت تفاهم مشترک میان وزرای ارتباطات ایران و عراق
- توضیحات مهم منظور درباره برنامههای توسعه کشور
- آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
- ارائه ۴۰ درصد خدمات دولت به صورت هوشمند تا پایان ۱۴۰۳
- رشد اقتصادی تابستان ۷.۱ درصد شد/ بالاترین رشد تابستانی ۷ سال اخیر
کدام مواد طرح مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب نمایندگان رسید؟
به گزارش پایگاه خبری طلوع اقتصاد،
بررسی مواد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی یا همان طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار جلسه عصر امروز مجلس بود و نمایندگان به موادی از این طرح رای دادند.
البته در ابتدای این جلسه پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای از دستور خارج شدن این طرح و بررسی بیشتر آن در کمیسیون مطرح شد که با مخالفت نمایندگان روبرو شد. سیدکاظم دلخوش هم در اخطار قانون اساسی گفت: هم اکنون که در شرایط و بحرانهای اقتصادی هستیم چرا چنین طرحی در صحن علنی مطرح میشود. پیشنهاد میشود این موضوع با عجله بررسی نشده و به کمیسیون ارجاع شود تا نمایندگان نظرات خود را به طور دقیق نسبت به آن اعلام کنند. اما عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس این اخطار را وارد ندانست.
نمایندگان در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی با مواد یک و سه این طرح موافقت کرده و ماده ۲ را مراعا باقی گذاشتند.
بیشتر بخوانید:
برای دیدن و مطالعه دیگر اخبار حوزه اقتصادی اینجا کلیک کنید
براساس این گزارش ماده یک به شرح ذیل است:

ماده۱- عنوان باب اول قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳ / ۱۲ / ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به «اشخاص مشمول و تعاریف» اصلاح میشود.
همچنین با موافقت نمایندگان ماده ۲ این طرح مسکوت ماند. در این ماده آمده است: عنوان فصل اول از باب دوم قانون مالیاتهای مستقیم به «مالیات بر عایدی سرمایه» اصلاح میشود.
شاخصهای تشخیص اشخاص و حسابهای بانکی تجاری و غیرتجاری تعیین شد
<div id="mediaad-NkMGn" ></div>در ماده ۳ این طرح نیز که با موافقت نمایندگان همراه شد، نیز آمده است:
ماده (۱) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۲۱/ ۷/ ۱۳۹۸ به شرح زیر اصلاح میشود:
الف ـ سامانه مؤدیان: سامانه ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر شخص حقیقی و حقوقی حسب مورد مطابق مقررات این قانون کارپوشه های تجاری و غیرتجاری اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان اشخاص مذکور و سازمان، صرفا از طریق آن انجام می شود. اشخاص مذکور می توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می باشد.
ب ـ حافظه مالیاتی: نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مؤدیان مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه مالیاتی می تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط صادرکننده صورتحساب الکترونیکی برای ثبت آن مورد استفاده قرار می گیرد. هر حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا باشد. شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان اختصاص داده می شود.
پ ـ صورتحساب الکترونیکی: صورتحساب یا فرم الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی ذخیره می شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.
ت ـ بند ج این ماده به شرح زیر اصلاح می شود:
«ج- اشخاص مشمول:
۱- اشخاص تجاری: کلیه اشخاص حقیقی ایرانی و اشخاص غیرایرانی مقیم ایران که دارای هرگونه فعالیت اقتصادی از قبیل فعالیتهای تولیدی، خدماتی، بازرگانی و سایر فعالیتهای اقتصادی صاحبان حِرف، کسبوکارها و مشاغل و همچنین کلیه اشخاص حقوقی ایرانی دارای فعالیتهای انتفاعی یا غیرانتفاعی و کلیه اشخاص غیرایرانی مقیم خارج از ایران که در ایران دارای شعبه، نمایندگی یا کارگزاری هستند؛ در این قانون هرگاه از عبارتهای «مؤدی»، «مؤدیان» و «اشخاص تجاری» استفاده میشود، مراد اشخاص مذکور در این بند است.
۲- اشخاص غیرتجاری: کلیه اشخاص حقیقی دارای «کد ملی» یا «شماره اختصاصی اشخاص خارجی». در این قانون هرگاه از عبارت «مصرف کننده نهایی» و «اشخاص غیرتجاری» استفاده میشود، مراد اشخاص مذکور در این بند است. هر شخص غیرتجاری، در صورت فعالیت اقتصادی موضوع جزء (۱) این بند، نسبت به فعالیت اقتصادی مذکور، شخص تجاری محسوب میشود.»
ث- چهار بند به شرح زیر به این ماده الحاق میشود:
«خ- کارپوشه تجاری: کارپوشهای است که در سامانه مؤدیان صرفاً به «اشخاص تجاری» اختصاص مییابد. در این قانون هرجا واژه «کارپوشه» بکار رفته، منظور کارپوشه تجاری این اشخاص است. به هر شخص تجاری صرفاً یک «کارپوشه تجاری» تخصیص مییابد.
د- کارپوشه غیرتجاری: کارپوشهای است که در سامانه مؤدیان به «اشخاص غیر تجاری» اختصاص مییابد؛ به هر یک از اشخاص مذکور صرفاً یک کارپوشه غیرتجاری تخصیص مییابد. به هر شخص غیرتجاری، در صورت فعالیت اقتصادی موضوع جزء (۱) بند (ج) این ماده، کارپوشه تجاری نیز تخصیص داده میشود.
ذ- حساب بانکی تجاری: هرگونه حساب بانکی اعم از ارزی و ریالی متعلق به اشخاص تجاری، حساب بانکی تجاری محسوب میشود.
ر- حساب بانکی غیرتجاری: هرگونه حساب بانکی اعم از ارزی و ریالی متعلق به اشخاص غیرتجاری، حساب بانکی غیرتجاری محسوب میشود.
دایره مشمولان قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان توسعه پیدا کرد
همچنین ماده ۴ این طرح نیز در جلسه امروز به تصویب رسید. در این ماده تاکید شده است:
در تبصره ماده ۲ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان عبارت «ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و نیز» حذف میشود. بنابراین تبصره ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با مصوبه مجلس اینگونه خواهد شد: فهرست مؤدیانی که به دلیل ماهیت کسب و کار آنها، امکان عضویت در سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از تصویب هیأت وزیران، حداکثر تا پایان دی ماه هر سال برای عملکرد سال بعد توسط سازمان، اعلام خواهد شد.
تجارتهای خارجی ملزم به ارائه صورتحساب الکترونیکی نیست
ماده ۵ طرح نیز که بر اساس آن یک تبصره به عنوان تبصره(۴) به ماده(۳) به قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان الحاق میشود به تصویب نمایندگان رسید. در این تبصره آمده است: «تبصره ۴- اشخاص تجاری در خصوص فعالیتهای اقتصادی خود در خارج از ایران، الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند.»
- راه برای الکترونیکی شدن جواز کسبهای قدیمی باز شد
- تولید ۲۲ میلیون تن آهن اسفنجی در ۷ ماهه ۱۴۰۲
- کشورهای تولیدکننده نفت، در معرض پرداخت مالیات اقلیمی ۲۵ میلیارد دلاری
- رادیو مجازی اتاق ایران – ۸ آذر ۱۴۰۲
- وبینار «بررسی لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم» ۱۳ آذر برگزار میشود
- سازوکار تخصیص ارز بابت هزینه دموراژ مشخص شد
- کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، مبهم و غیرقابل پیشبینی است
- کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، مبهم و غیرقابل پیشبینی نیست
- توسعه تجارت با ویتنام نیازمند تدوین برنامه راهبردی منسجم است
- تغییر اقلیم چه تبعاتی بر صنعت و تجارت دارد؟